Overvejelser og refleksion

     Da jeg ikke er i undervisning vil jeg prøve at kigge tilbage på det forløb jeg havde i efteråret.
Jeg tager afsæt i den e-didaktiske overvejelsesmodel. Det der interesserer mig er de 3 former for undervisning. Den instruktivistisk tilgang til undervisning. Den socialkonstruktivistisk tilgang, og den konstruktivistisk tilgang.

instruktivistisk: Er meget lærerstyret og læreren har valgt hvad materialer der skal bruges og hvad der skal læres.

socialkonstruktivistisk: Er hvor de lærende og læren er sammen om opgaven i praksisfællesskab hvor eleverne er lige så medbestemmende som læreren i hvad stof der skal arbejdes med og hvor læreren typisk er mere viden om stoffet en eleven. 

 konstruktivistisk: Er hvor at læreren vælger den overordnet problemstilling  der skal arbejdes med, men eleverne vælger selv hvilken  vej/tilgang de vil gå for at få løst problemet. Læren fungere som vejleder for eleven.

Udring. De skiver at det er en e-didaktisk overvejelsesmodel. Men jeg syntes at den god, og kan bruges til at tilrettelægge alle undervisningssituationer/lektioner. Jeg er håndværker og underviser i håndværk på GF1. Når vi starter et forløb, starter vi altid med at lærer eleverne 3 4 5 som er phytagoras i håndværkersprog som er nemmere at forstå for eleverne som for det meste er konkret tænkende. Når de lærer den er min didaktiske overvejelser  instruktivistisk . Det vil sige at jeg har gjort det hele klar på forhånd og ved præcis hvad det er jeg vil og hvornår og med hvad der skal bruges. Når de har lært 3 4 5 er de endt ud i at have en planche med en retvinklet firkant  går vi videre til at de skal lave deres egne regler hvor de skal inddele firkanten i 6 lige store felter og er færdig for nu for senere at vende tilbage til planchen. Derefter beder jeg dem om at gå på itslearning hvor jeg på forhånd har sat nogle spørgsmål op. De handler om sociale medier, hvordan man opfører sig, er det ok at lave snap af hinanden eller er det ok at udstille nogen negativt eller nedladende. Hvordan skal rummet se ud når man forlader det eller hvordan skal det se ud når man tilgår det. Hvor meget lam må der være. Hvornår skal læreren gribe ind over for støj. Hvad skal der ske hvis man bevidst laver hærværk på sine kammeraters opgaver eller skolens inventar. De bliver inddelt i grupper på 4 hvor de skal diskutere spørgsmålene og blive enige. Der går jeg over og bliver socialkonstruktivistisk fordi de selv skal diskutere sig frem til svaret men jeg har sat rammerne. Til sidst skal de kontrollere hinandens plancher og skal komme frem til hvem der har mindst fejl for derefter at bruge den pæneste til indskrivning og fremlæggelse af regler for resten af klassen. Plancherne bliver derefter hængt op og læreren opretholder lov og orden. 

Den digitale del fylder utrolig lidt i ovenstående. Jeg kunne godt tænke mig fremadrettet at lave flipped classroom som jeg for nyligt fandt ud af ikke var det samme som flipped Learning.         
https://www.youtube.com/watch?v=erBjuEwvXrs

Jeg kunne godt tænke mig at lave en instruktions video hvor jeg forklare 3 4 5/phytagoras, så de kan se den derhjemme inden de møder op i skolen, for derefter at have mere tid til de elever der ikke forstod det første gang, for at få mere tid til dem der har brug for det.  




   
   


  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udfordring

1 undervisnings dag, opgave.